Veera on
harrastanut hevosia ihan pienestä asti, jolloin hän pyöri sukulaistensa
tallilla ahkerasti. Hänen tädillään sekä sedällään on ollut aina hevosia,
ratsuja sekä ravureita. Veera sai ensimmäisen poninsa 10-vuotiaana. Hän ajoi
kyseisellä ponilla jonkin verran kilpaa. Ensimmäisen ponistarttinsa hän
ajoi vuoden 2007 kesällä omalla ponillaan, jonka nimi oli Oswald.
Vuosia meni eteenpäin ja Veera ajoi ensimmäisen hevosstartin vuoden 2014 alkupuolella. Hevonen oli Sandbar's Friend, joka oli myös Veeran oma. ”Unohdin kääntää hevosen kiriin kolmannelle radalle, enkä myöskään muistanut vetää korvia auki. Lopulta startti päättyi kuitenkin kolmanteen sijaan”, Veera muistelee. Tällä hetkellä hänellä on yksi oma hevonen, Gary Ale. Se on lämminverinen, iältään 7-vuotias sekä tienannut noin 7000€ ja juossut ennätyksen 14,3aly.
Vuosia meni eteenpäin ja Veera ajoi ensimmäisen hevosstartin vuoden 2014 alkupuolella. Hevonen oli Sandbar's Friend, joka oli myös Veeran oma. ”Unohdin kääntää hevosen kiriin kolmannelle radalle, enkä myöskään muistanut vetää korvia auki. Lopulta startti päättyi kuitenkin kolmanteen sijaan”, Veera muistelee. Tällä hetkellä hänellä on yksi oma hevonen, Gary Ale. Se on lämminverinen, iältään 7-vuotias sekä tienannut noin 7000€ ja juossut ennätyksen 14,3aly.
Veera
harrastaa raviurheilua, koska siitä saa onnistumisen elämyksiä, joita hän ei
mistään muusta lajista ole saanut. ”Vaikka välillä tuntuu, että koko laji on
sieltä ja syvältä, eikä mikään onnistu tulee kuitenkin aina parempi kausi”,
Veera tuumailee. Raviurheilun parhaita puolia ovat hevoset sekä ihmisten niiden
takana. Hän on saanut paljon uusia ystäviä ja tuttavia elämäänsä raviurheilun
kautta. Veeran mielestä on mahtavaa tehdä yhteistyötä hevosten kanssa.
Varsinkin jos kyseinen hevonen pärjää, minkä kanssa on tehnyt paljon töitä,
jolloin siitä tulee mahtava tunne. Lajin huonoimpia puolia on, kun ajaa
talvella kilpaa ja sormet jäätyvät tai päinvastoin vesisateessa ajaminen, kun
lenkin jälkeen on läpimärkä.
Veeralta löytyy myös tulevaisuuden suunnitelmia. Hän haluaisi lisää lainaohjastettavia sekä kehittyä myös ohjastajana, jotta osaisi ajaa paremmin erilaisia hevosia ja tekemään taktisia ratkaisuja lähtöjen aikana.
Veeralta löytyy myös tulevaisuuden suunnitelmia. Hän haluaisi lisää lainaohjastettavia sekä kehittyä myös ohjastajana, jotta osaisi ajaa paremmin erilaisia hevosia ja tekemään taktisia ratkaisuja lähtöjen aikana.
Veeran
suurin kilpailu oli vuosi sitten Oulussa yhteispohjoismaisella 75-kierroksella.
Hän pääsi ajamaan yhden 75-lähdön. Lähdön ensimmäisellä yrityksellä hevonen
laukkasi jo ennen auton taakse menemistä, mutta lähtö kuitenkin uusittiin ja
hevonen sijoittui lähdössä toiseksi tienaten samalla yli 5000€. Veera on
ajanut 244 starttia, joista ykkössijoja on 24 kappaletta. Parhaiten hänelle on
jäänyt mieleen Ylivieskan voitto 82 kertoimisella hevosella. Hän ei itsekään
uskonut yhtään pärjäävänsä ennen lähtöä, mutta loppusuoran avauduttua hevonen
oli johdossa noin 20 metrillä täysissä voimissa. ”Ihmettelin, että olenko laskenut
kierrokset väärin vai miksei ne muut jo sieltä tule”, Veera naurahtaa.
Hän pitää hyvänä ravihevosta sellaisena, jolla on
omasta takaa halu voittaa. Sillä on myös kroppa, joka mahdollistaa pitkän ja
menestyksekkään kilpauran. Hän ajaa mielellään lämminverisillä sekä
suomenhevosilla, mutta kuitenkin hänellä on ollut enemmän lämpöisiä ajettavana.
Tosin siinä tilanteessa vauhdinhuuma on erilainen verrattuna
suomenhevosiin.
Ennen starttipäivää Veera katsoo tarkkaan, mitä
hevosia on vastassa sekä miten ja millä juoksunkuluilla ne ovat pärjänneet
viime aikoina. Hän miettii myös jonkinlaisen suunnitelman ennen lähtöä, esim.
ajanko hevosta eteenpäin vai otanko kiinni sekä kenen selässä haluan ajaa. ”Kuitenkin
aika usein joutuu miettimään tilanteen mukaan ja tilanteet myös usein elävät, eikä
kaikki läheskään mene aina suunnitelmien mukaan”, Veera mietiskelee. Veeran
mielestään auton takaa on helpompaa lähteä, koska niitä ei uusita niin paljon
ja kaikki ovat tarkasti omalla paikalla oikeaan aikaan. Siinä on myös helpompi
tietää etukäteen kuinka kovaa mikäkin hevonen lähtee.
Veeralla on myös kokemusta montésta, siinä tilanteet
ovat paljon muuttuvampia ja lähtöjä on hankala suunnitella etukäteen. Hevosten
keskinäiset voimasuhteet saattavat muuttua myös paljon verrattuna kärrylähtöön.
Ratsastajalta vaaditaan todella kovaa kuntoa, varsinkin reisissä ja
keskikropassa on oltava voimaa, että jaksaa pitää asennon kasassa.
Suomessa naisohjastajia ei ole vielä paljon, jos
montéohjastajia ei lasketa. Veeran mielestä naisohjastajien on huomattavasi
vaikeampaa saada vieraita hevosia ajettavaksi, koska usein mietitään, että onko
naisilla vaikkapa tarpeeksi voimaa pitää hevosta. Suomessa vaikuttaa myös vanha
ajattelutapa, että miehet ajavat ja naiset hoitavat hevoset.
Kaikkien kilvanajusta kiinnostuneiden kannattaa lähteä
rohkeasti ajamaan kilpaa, vain ajamalla voi oppia, eikä heti tarvitse osata
kaikkea. Ei haittaa, vaikka lähdöt menisivät alkusi huonosti eikä pärjäämistä
tulisi. Kannattaa katsoa ajamistaan kriittisesti, sillä silloin kehittyy, kun
huomaa, mitä on tehnyt väärin tai mitä voisi tehdä toisin. Tosiasia kuitenkin
on, että huonoilla hevosilla ei pärjää, vaikka ajaisi kuinka hyvin, mutta
kaikesta on kuitenkin vain hyötyä ja sen avulla kehittyy.
Olipas tää kivasti toteutettu! Tätä oli todella mielenkiintoista lukea! :)
VastaaPoistaOi kiitos😄 Mukava kuulla, että onnistuin tässä edes jotenkin!
VastaaPoista