Minä ja bloggaaminen

Moikka!

Ajattelin hieman pohtia omaa bloggausta, miten se on vaikuttanut minuun, mitä olen oppinut sekä kaikkea muuta, mitä bloggaaminen minulle on opettanut. Bloggaus ei ole itselleni ihan vain hupia, että kirjoitanpa nyt vain jotain blogiin, vaikka aihetta ei tavalla tai toisella olisi. Eihän siitä saa kunnollista tekstiä, vaikka kuinka yrittäisi tehdä. Jos tallilla on tapahtunut jotai, tai ajolenkillä niin siitä on heti kirjoitettavaa, ja kirjoittaminen on minulle helpompaa. Lisäksi kun saa kuvia postauksen sekaan, niin on mukavampaa kirjoittaa. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, ja video vielä enemmän. Kaikista ravireissuista kirjoitan, koska mulla on yleensä niiltä reissuilta kuvia. Muutin hieman blogitekstien sisältöä, eli jos ei ole mitään mistä kirjoittaa, ja haluan kirjoittaa jostain teen erikoisempia postauksia asioista jotka liittyy jollain tavalla hevosiin. 

Alkuaikoina, kun aloin pitämään tätä blogia tekstit olivat parin kappaleen mittaisia, ja kuvat huonolaatuisia . Kirjoitusvirheitä oli hirveästi sekä teksti oli muutenkin yksinkertaisesti kirjoitettu. Ajan myötä pituutta tekstiin alkoi tulla, ja aloin vähän panostamaan oikein kirjoitukseen ja kuviin. Äidinkielen tunneilla en todellakaan oppinut pilkku tai yhdyssana asioita, mutta bloggaaminen on auttanut minua todella paljon siinä. Olen oppinut pilkkujen laiton oikeaan kohtaan, ja katsellut vähän tarkemmalla silmällä mahdollisia yhdyssanavirheitä. Tekstin olen yrittänyt kirjoittaa monipuolisesti, ja miettinyt tarkkaan miten jokainen lause kannattaa kirjoittaa. Kirjoitan blogia tietenkin enemmän itselleni, koska blogiin saa kuvat ja tekstin samaan paikkaan. Niitä voi lukea myöhemmin sekä näkeä mahdollisen kehityksen bloggauksessa. Olen yrittänyt pitää postausten julkaisemis tahdin tasaisena, mutta välillä se tietenkin menee harvempaan tai sitten liian tiheään. Ylärajana postausten määrässä on 15 postausta per kuukausi. Tein vihdoin ja viimein bujon, joka on auttanut bloggaamisessa, mutta ei paljoa. Saan sinne kaiken tärkeän ylös sekä tietenkin mieleen tulevat postausideat. Lisäksi mulla on siellä koodeja ja nettisivujen nimiä yms. 





Ennen en tiennyt mitään ulkoasun tekemisestä saatika bannereista. Käytin bloggerin omia ulkoasun muokkaus juttuja, ja bannerit olivat kooltaan 1000x1000px luokkaa. Olen kauhistellut niitä, niissä ei ole ollut kyllä yhtään sitä omaa suunnittelua tai tekemistä. Käytännössä tietokone teki sen koko "bannerin", kun valitsin 7-8 kuvaa sille. Aloin tutkimaan asiaa tarkemmin, ja törmäsin videoon, jossa neuvottiin kuinka tehdään banneri gimpillä. Katsoin sen, ja latasin gimpin omalle koneelle. Siitä päivästä lähtien olen itse tehnyt bannerini, ja kehittynyt joka kerta siinä sekä saanut uusia ideoita. Olen ajan saatossa ruennut tekemään myös muille bannereita ilmaiseksi. Entäpä se ulkoasu sitten? Kukaan ei ole joutunut tekemään mulle koskaan ulkoasua, en ole nähnyt sitä tarpeelliseksi. Viimeisimmän talven aikana perehdyin ulkoasun muokkaamiseen koodeilla. Se on todella helppoa ja sillä saa tehtyä vaikka mitä hienouksia blogiin, joita bloggerin valmiilla jutuilla ei voi tehdä. Haaveena on joskus tehdä muillekin ulkoasuja, kunhan opin ensin nämä asiat kunnolla. 



Jotkut sanovat, että motivaatiopulasta, ja siitä ei kannata hirveästi valittaa blogin puolella, ja se on ihan ymmärrettävää. Mulla ei itselläni ole koskaan ollut hirveää motivaatiopulaa kirjoittamista kohtaan. Jotain hetkellisiä pieniä motivaation puuttumistiloja on ollut, mutta niistä on selvitty. Yleensä jätän kirjoittamisen siihen, jos tekstiä ei tule eikä ajatus juokse toivotulla tavalla. Jatkan kirjoittamista vasta sitten, kun olo on sellainen, että nyt sitä tekstiä tulee. Mulla on myös toinen blogi, joka on kylläkin jäänyt kokonaan motivaatiopulan takia, en tiedä miksi koen sitä kohtaan tätä, mutta onneksi äiti on suostunut kirjoittamaan sitä välillä. Kirjoitan mielummin motivaation kanssa monipuolista, ja ehkä mielenkiintoisempaa tekstiä, kuin että ilman motivaatiota tönkköä ja yksinkertaisesti kirjoitettua tekstiä. Teen yleensä kaikkea muuta koneella, vaikka pitäisi kirjoittaa postausta, kuten esim banneria. Kahvikuppi auttaa kovasti tekstiä kirjoittaessa. Toisinaan mulla menee hermot kirjoittamiseen, kun kirjaimet hyppii ja sanat saa uuden muodon. 



Hevosbloggaajien whatsapp ryhmästä on ollut mulle todella paljon hyötyä. Olen saanut sieltä apua tarvittaessa sekä rakentavaa ja hyvää palautetta. Siellä on helppo kysyä neuvoja ulkoasun teossa, ja olisiko tietynlaisessa bannerissa mitään ideaa. Lisäksi blogini kävijämäärät ovat nousseet sen jälkeen, kun olen voinut jakaa postauksen linkin sinne. Muutenkin koko ryhmä on ollut pelkkää plussaa bloggaamista ajatellen. 


8 kommenttia:

  1. Hyvä postaus ja hyviä pointteja sulla! Munkin blogia on tuo hevosbloghaajien ryhmä auttanut todella paljon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos, kiva kuulla että tämä onnistui 😊 Se on kyllä ihan mahtava juttu se ryhmä👍

      Poista
  2. Hyvä postaus ja kivasti oot kertonut asioista pidemmin ja monipuolisesti 😊 Jaksoi helposti lukea alusta loppuun saakka, sillä tälläiset pohdinnat on aina todella mielenkiintoisia!

    Toi whatsapp ryhmä on ihan mielettömän kiva juttu, sillä sieltä tulee mulle kanssa hyvin vinkkejä ja löydän kivasti postauksia luettavaksi tylsinäkin päivinä. Yhteisöllisyyttä se lisää kanssa mun mielestäni hevosbloggaajien keskuudessa jonkin verran, mikä on kanssa tosi kiva juttu 😄

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oi kiiitoos😊❤️ tämä oli pitkään harkinnan alla ja vihdoinkin sain ajatukset kirjoitettua. tästä pystyy kirjoittamaan paljon, jos vain haluaa.

      Se lisää todellakin yhteisöllisyyttä sekä siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa😄

      Poista
  3. Ajattelen samaa siintä bloggaajat ryhmästä! Mahti ryhmä👍🏻👍🏻

    VastaaPoista
  4. Hyvin kirjoitettu postaus,ja olen itsekkin ajatellut ihan samaa tuosta hevosbloggaajien whatsapp ryhmästä ihan huippu! Ihana banneri ja hyvin sopiva ulkoasu myös!! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos, kiva kuulla😄 Se on kyllä ihan mahtava, kaikki auttaa jos osaavat!

      Poista